UX pyta UXa – czyli pytania rekrutacyjne, na które powinieneś znać odpowiedzi

11 lutego 2016, Igor Farafonow

Ostatnio szukając jakichś starych materiałów dotarłem do maila z 2012 roku, kiedy to prowadziłem swoją pierwszą rekrutację na Projektanta UX. I od tego wszystko się zaczęło…


Jako osoba ambitna i zaangażowana wymyśliłem sobie model szukania osób – a przez to również zestaw pytań (zbyt wielu pytań), których nigdy ostatecznie podczas rozmowy nie zadałem (nie pytajcie czemu, bo sam nie znam odpowiedzi).


Przejrzałem te pytania – no i przyznam szczerze, że niektóre są całkiem ciekawe… Jedne podchwytliwe, inne wymagające chwili namysłu, na niektóre jednak nie ma dobrych odpowiedzi… Wrzucam je tu, może komuś się przydadzą. Choć bardziej chciałbym, by zostały one potraktowane jako chwila refleksji – na zasadzie „a jak ja bym odpowiedział…” ;).


No właśnie – a jak Ty byś na nie odpowiedział/a?

Pytania wstępne:


Umiejętności interpersonalne, radzenie ze stresem, kreatywność:

  1. Opowiedz nam o sobie.
  2. Czemu Internet? Skąd takie zainteresowania?
  3. A co zainteresowało Cię w naszym ogłoszeniu? Dlaczego postanowiłeś zgłosić się do nas konkretnie?


Doświadczenie i wiedza ogólna:

  1. Aktualnie pracujesz w … – na czym polega Twoja praca?
  2. Jakie projekty zrealizowałeś? Czy możesz je pokazać? Najchętniej takie projekty, które są już wdrożone.
  3. Z których projektów jesteś najbardziej dumny? Dlaczego?
  4. Które projekty uważasz za swoją osobistą porażkę? Dlaczego?
  5. Czym jest dla Ciebie projektowanie? Jak odnosisz się do metodyki UCD?

ZADANIE 1:


Dostajesz zlecenie zaprojektowania prostej apki webowej do obsługi contact center (np. dla stacji radiowej) – coś a’la livechat. Jakie konkretnie czynności być wykonał w ramach tej pracy?

  1. Co wg Ciebie odgrywa kluczową rolę w analizie wstępnej? Jaki insight dla Ciebie byłby najbardziej wartościowy?
  2. Jaką rolę wg Ciebie odgrywają persony we wstępnym stadium projektowania? Kim by były persony do tego projektu?
  3. Od jakiego modułu / elementu / funkcjonalności zacząłbyś projektowanie?
  4. Co jest wg Ciebie główną cechą, jaką ten system powinien spełniać?
  5. Gdybyś dysponował takim startupem – apką do obsługi contact center – co wg Ciebie byłoby kluczowym aspektem dla propagacji tego produktu? Skąd czerpałbyś klientów?


Wiedza szczegółowa / kreatywność / doświadczenie:

  1. Czym jest dla Ciebie User Experience? Jak byś opisał najważniejsze cechy tego zawodu?
  2. Jakie są główne zasady projektowania dobrego User Experience?
  3. (grywalizacja – akurat było potrzebne) Jakie jest Twoje zdanie na temat wykorzystania grywalizacji w różnych produktach online? Kiedy grywalizacja powinna lub nie powinna być częścią produktu?
  4. Co jest wg Ciebie dobrym wzorem grywalizacji? Czym byś się inspirował, gdybyś projektował system z grywalizacją?

ZADANIE 2:


Narysuj architekturę informacji i układ nawigacji dla strony biura projektowego. Struktura dostępnych danych to:

  • Oferta: Kuchnia, Łazienka, inne;
  • Nasze realizacje: Kuchnia, Łazienka, Pokój dziecięcy, inne;
  • Kontakt
  1. Co jest wg Ciebie najważniejsze przy projektowaniu tej strony? Jakie powinna ona posiadać cechy?
  2. Jaką rolę na tej stronie pełni nawigacja?
  3. Czy wyobrażasz sobie ten serwis bez nawigacji? Narysuj teraz ten sam projekt bez nawigacji.

Ambicje:

  1. Jak według Ciebie powinna wyglądać wzorcowa praca dla Projektanta UX?
  2. Jak wygląda Twój wymarzony dzień w wymarzonej pracy?
  3. Jaki wg Ciebie powinien być wpływ Projektanta UX na biznes?

Praca w grupie:

  1. Jak powinien wyglądać idealny zespół projektowy (projektowy – czyli zespół, który ma sprawić, by przekuć pomył na wdrożone rozwiązanie)? Z jakich osób (stanowiska) powinien się składać? Jakie poszczególne osoby powinny mieć kompetencje? Jakie powinny być ich cele? (to można również dać jako zadanie).
  2. Jakie widzisz największe zagrożenia w ramach komunikacji w zespołach projektowych?
  3. Jakie masz najlepsze i najgorsze doświadczenie i największe sukcesy / porażki wynikające z doboru odpowiednich lub nieodpowiednich osób w zespole?
  4. Na którym etapie projektowania kontaktujesz się z IT i w jakim celu?
  5. Zrobiłeś innowacyjny projekt, napracowaliście się z chłopakami z IT, ale na testach wyszło, że ludziom ten interfejs zupełnie nie odpowiada; tymczasem za chwilę rusza premiera. Co robisz?
  6. Wyobraź sobie, że w nowym biurze możesz wybrać jeden dział, z którym dział UX będzie dzielić pokój. Jaki to jest dział? Dlaczego?
  7. Niedawno oddałeś projekt do realizacji w IT, dostałeś od przełożonego nowe zlecenie. Tymczasem przychodzi do Ciebie Product Manager ze spóźnionymi poprawkami do swojego projektu. Co robisz?
  8. Jakie osoby według Ciebie powinny brać udział w wymyślaniu modelu biznesowego dla nowego startupu? Na jakiej podstawie powinny go obmyślać?

Kunszt:

  1. Makiety czarno-białe czy kolorowe? Dlaczego?
  2. Lorem ipsum czy rzeczywiste treści? Dlaczego?
  3. Obrazki docelowe czy placeholdery? Dlaczego?
  4. Co jest pierwszą rzeczą, jaka powstaje w Twojej makiecie?
  5. W jaki sposób tworzysz makiety low-fi i high-fi – jaka jest celowość tych makiet?
  6. W jaki sposób przygotowujesz specyfikacje? Jakie widzisz ryzyka różnych form prezentacji specyfikacji?
  7. Co powinna zawierać idealna makieta high-fi? Czym się ma różnić od specyfikacji?
  8. Jak się zachowujesz, gdy IT daje bardzo dużo uwag funkcjonalnych do całkiem dobrych według Ciebie makiet?
  9. Jakie znasz gridy? Jak je stosujesz? Czym jest boska proporcja i jak się ją liczy?
  10. Ile kolorów powinien wg Ciebie zawierać interfejs strony www? Iloma kolorami powinien posługiwać się grafik?
  11. Jakich kolorów najczęściej używasz w swoich projektach?
  12. Co myślisz o tzw. makietach graficznych? Jakie są ich plusy i minusy, kiedy powinny być stosowane?
  13. Po co w makietach interakcje? Jaki jest cel biznesowy projektowania makiet interaktywnych?
  14. Na ile Grafik powinien traktować przekładać makiety jeden do jednego?
  15. Czy zdarzyło Ci się, że Grafik sugeruje wizualnie lepsze rozwiązanie, które nie jest zgodne z makietą? Co robisz w takiej sytuacji?

Znajomość rynku:

  1. Jakie startupy / nowe serwisy ostatnio Cię zainteresowały? Dlaczego?
  2. Jakbyś miał możliwość zainwestowania w jeden polski startup, co by to było?
  3. Jakbyś miał możliwość zainwestować w jeden zagraniczny startup, co by to było?
  4. Jakbyś dziś chciał kupić akcje jednej z dużych światowych gigantów technologicznych, który gigant to by był? Dlaczego? Kto według Ciebie rokuje pozytywnie, a kto negatywnie?
  5. Jak uważasz, co będzie kolejnym wielkim krokiem milowym w świecie technologii? Dlaczego?
  6. Jak wg Ciebie będzie wyglądać praca Projektanta UX za 5 lat?

ZADANIE 3:


Chcesz zaprojektować prostą apkę na iPhone’a do zakupu biletów na wydarzenia (koncerty, przedstawienia, itp.). Jakbyś ją narysował:

  • korzystając wyłącznie z natywnych rozwiązań UI
  • gdybyś chciał je totalnie odrzucić i wymyślić coś sexy-innowacyjnego
  1. Jak myślisz – przez kogo i w jakim kontekśćie będzie ona najczęściej używana?
  2. Kiedy według Ciebie należy projektować rozwiązania seksowne, a kiedy natywne?
  3. Jakie są fajne ficzery, które dodatkowo mogą uatrakcyjnić taką apkę?
  4. Jakie są Twoje przemyślenia na temat różnic GUI dla głównych mobilnych systemów operacyjnych? Którym najchętniej się posługujesz?


Niektóre z powyższych pytań mogą być trudne. Inne podchwytliwe. Niektórzy mogą mi również zarzucić, że to nie są pytania pod wyłącznie projektanta. Niemniej – rekrutując partnera do zespołu UX ostatecznie chciałbym móc porozmawiać z nim na wszystkie powyższe pytania.


A Ty? Jak byś odpowiedział/a na powyższe pytania? Ja z chęcią podzielę się swoimi przemyśleniami w kolejnym tekście 🙂

Igor Farafonow

Architekt informacji, projektant. Od 2007 roku zajmował się niezliczoną liczbą projektów webowych, mobilnych i desktopowych. Aktualnie CEO w Uxerii. Prywatnie fan tajskiej kuchni, starych sportowych samochodów, fotografii oraz jamajskiego disco polo.